VIETNAM: MOOTTORIPYÖRÄLLÄ HUESTA DA NANGIIN

Tam Cocista otimme yöbussin Hueen, jossa olimme kaksi yötä. Huessa pidimme lepotauon turistinähtävyyksien kiertelystä ja varasimme halvan hotellin uima-altaalla.

Olemme olleet reissussa nyt noin 2,5 kuukautta ja reissutahti on ollut välillä niin kova, että on meinannut iskeä kunnon reissuväsymys. Tuntuu aika kornilta kirjoittaa, että näin vuoden "lomalla" tarvitsee toisinaan taukoa jatkuvasta sightseeingistä, kun vertaa normaaliin arkieloon Suomessa. Mutta kyllä, akut tarvitsee välillä latausta myös maailman äärissä.

Akut ladattuamme lähdimme taas tien päälle ja vuokrasimme Huesta moottoripyörän, jolla ajoimme Da Nangiin. Huesta Da Nangiin kulkee tie, jota kutsutaan nimellä "Hai Van Pass". Tie kulkee Vietnamin rannikolla ylittäen Huen ja Da Nangin välisen vuoren.

Vuokrasimme moottoripyörän paikasta (Hue Motorbike Rental), joka tarjoaa yhdensuuntaista moottoripyörävuokraa sekä hintaan kuuluvaa matkatavaroiden kuljetusta määränpäähän. Meidän ei siis tarvinnut ajaa 75 litraset rinkat selässämme, vaan ne toimitettiin meille hotellillemme moottoripyörän luovutuksen yhteydessä. Päivän moottoripyörävuokra maksoi 17€ + bensat.

Matka Huesta Da Nangiin

Välimatka Huesta Da Nangiin on noin 100 kilometriä ja matkan varrella on useita kyliä ja rantoja. Lähdimme liikkeelle aamulla 9 aikaan, jolloin keli oli sateinen. Kävimme ostamassa 40 sentin sadetakit ja vedimme ne päällemme, mutta onneksemme sade lakkasi noin tunnin päästä lähdöstämme. Loppumatkan saimme nauttia ihanasta auringosta ja hyvästä ajokelistä.

Ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli Thuan An -kylä meren rannalla, jossa pidimme kahvitauon. Saimme moottoripyörävuokrauspaikasta mukaamme kartan, johon oli merkattu kaikki matkan varrella olevat nähtävyydet, mutta jälleen kerran ystävämme Google Maps osoittautui kätevämmäksi kartturiksi vierailla teillä.

Kahvitauon jälkeen jatkoimme matkaa pientä kylätietä pitkin, jonka varrella näkyi lehmiä, peltoja, puhveleita ja riisihattuisia naisia. Tiellä ei ollut kovin kova liikenne, joten jännittävimmät hetket koimmekin ohittaessamme tiellä vaeltavia lehmälaumoja. Matkalla pysähdyimme ihmettelemään muutamia rantoja sekä syömään paikallista nuudelikeittoa tofulla ja lihapullilla.

Ajettuamme lukuisten pikkukylien läpi saavuimme vuoristotielle. Ajoimme kapeaa ja kiemurtelevaa tietä pitkin ylös vuorelle, jossa pysähdyimme ihastelemaan alas Da Nangiin ja merelle avautuvia maisemia.

Jatkoimme matkaa ja laskeutuassamme alas vuoren rinnetta maisemat olivat mahtavat. Kapean serpentiinitien ajaminen moottoripyörällä oli jo itsessään ikimuistoinen kokemus!

Matkan varrella ihmiset morjenstelivat meille ajaessaan ohi tai nähdessään meidät pysähdyspaikalla ihailemassa maisemia. Tunnelma oli hilpeä! :)

Laskeuduimme alas Da Nangiin, jossa meidät yllätti ruuhka! Hetken seisoimme pysähtyneessä liikenteessä yhdessä tsiljoonan muun mopedin ja auton kanssa.

Lähtiessämme motskarinvuokrauspaikasta, paikan työntekijä varoitti meitä Da Nangin paikallisista poliiseista, jotka kuulemma pysäyttelevät mielellään turisteja pyytäen rahaa milloin milläkin verukkeella. Vuokrauspaikan työntekijä oli todella ihana, sillä hän antoi meille vinkkejä, miten välttyä poliisien pysäyttämiseltä tai selvitä mahdollisesta pysäytystilanteesta.

Saimme vinkin, että poliisin pysäyttäessä pitäisi puhua mitä vaan kieltä, paitsi englantia, sillä paikalliset poliisit osaavat harvoin jotain muuta kieltä kuin vietnamia tai englantia. Toisin sanoen siis esittää ymmärtämätöntä, jolloin poliisit saattavat päästää pälkähästä ilman "sakkoja".

Saimme myös whatsappiin häneltä kuvan alueesta, johon oli merkattu paikka (Han River Bridge), jossa poliisit usein päivystävät ja tähyilevät pysäytettäviä turisteja. Jännityksellä suunnistimme läpi Da Nangin keskusta-alueen hotellillemme, mutta emme päässeet poliisien pysäytettäviksi. Höh!

Perille päästiin ehjin nahoin ja illansuussa saimme rinkkamme ja moottoripyörä palautettiin sitä hakevalle nuorelle miehelle. Motskarireitille ja Hue Motorbike Rental yritykselle iso peukku! :)