VIETNAM, CAT BA ISLAND: BUDJETTIREISSU KUULUISALLE HALONG BAYLLE

Hanoista jatkoimme matkaa Cat Ba saarelle, joka on saari Pohjois-Vietnamin rannikolla. Cat Ba saari on osa kuuluisaa Halong Bayn eli Halonginlahden aluetta ja se on alueen suurin saari. Halong Bayn alueella on yli tuhat karstimaasta muodostunutta jylhää saarta ja alue on suosittu turistinähtävyys.

Moni turisti haluaa nähdä upean Halong Bayn alueen sopuhintaisesti ja se on mahdollista Cat Ba saarelta. Retkiä Halong Baylle järjestetään myös rannikolta Halongin kylästä, mutta sieltä kautta retkeily on melkein tuplasti kalliimpaa verrattuna Cat Ba saaren kautta tehtäviin retkiin. Yövyimme Cat Ba saarella 2 yötä, jonka aikana otimme vain rennosti ja kävimme veneretkellä.

Auringonlasku Cat Ba Townissa
Cat Ba Townin kylänraittia

Matka Hanoista Cat Ba Towniin

Mietimme hetken aikaa, miten matkustaisimme Hanoista Cat Ba Towniin, sillä tarjolla oli jos minkäkinlaista kulkuneuvoa, kuten junaa tai bussia. Pienen googlettelun jälkeen päädyimme ostamaan helpoimman kuljetusvaihtoehdon hostelliltamme eli yhdistelmälipun Cat Ba Towniin. Yhdistelmälippu sisälsi bussimatkan Hanoista Hai Phongin satamaan, lautan satamasta Cat Ba saarelle sekä bussikuljetuksen satamasta Cat Ba Towniin. Yhdistelmälipun ostaminen oli helppo tapa matkustaa saarelle, sillä se vei meidät suoraan Cat Ba Towniin eikä välillä tarvinut alkaa stressaamaan tavaroiden, kulkuvälineiden vaihtojen tai aikataulujen kanssa.

Veneretki Halong Baylle

Retkemme starttasi mielenkiintoisella tavalla, sillä matkanjärjestäjän piti tulla noutamaan meidät hostellimme aulasta klo. 7.30-8, mutta klo. 8.15 istuessamme aulassa ketään ei näkynyt. Olimme ostaneet retkilippumme Hanoin hostellistamme eikä lipussa ei ollut muita yhteystietoja kuin hostellin työntekijän whatsapp-numero. Laitoimme viestiä numeroon, josta meille vastattiin "The guide is on the way."

Hetken päästä hostellille kurvasi paikallinen mies skootterillaan, joka ohjasi meidät tien varteen odottelemaan. Pian paikalle ilmestyi taksi, joka vei meidät satamaan, josta veneretkemme starttaisi. Satamassa oli paljon minivaneja ja me olimme viimeiset matkustajat, jotka saapuivat veneeseen, joten todennäköisesti meidät unohdettiin hakea tai sitten saimme muuten vain yksityiskuljetuksen rantaan! :D

Botski starttasi satamasta ja menimme laivan kannelle nauttimaan auringosta ja upeista saarimaisemista. Ensimmäinen pysähdys oli kajakointipaikassa, jossa pääsimme tunniksi kajakoimaan saarien väliin ja sisälle luoliin! Omaa opasta ei ollut, mutta alue oli sen verta pieni, ettei sinne ollut kovin helppo eksyä.

Matka jatkui ja söimme lounasta, joka sisältyi lipunhintaan. Lounaan jälkeen laiva kierteli saarien välissä muutaman tunnin, jonka jälkeen pysähdyimme uimaan, aaaa että!

Simpukkaa, namnam!

Viimeinen stoppimme oli Monkey island, joka on nimensä mukaan saari, jossa elää apinoita. Näimme apinoita saaren ravintolan edessä, jossa ne kiipeilivät puissa ja kävivät varastamassa ravintolan pöydiltä limsatölkkejä. Yksi apina kiipesi puuhun myös jonkun t-paidan kanssa.

Apinoiden lisäksi saarella on kaunis hiekkaranta ja korkea kallio, johon voi kiivetä ihailemaan Halong Bayn kauaskantautuvia maisemia. Meillä oli jalassa läpsyt, joten kiipeäminen isoja kiviä pitkin huipulle kävi seikkailusta! :D Heikki kiipesi ihan ylös asti, mutta meitsi jäi muutaman metrin päähän huipusta tähyilemään maisemia ison kiven takaa..

Näkymät huipulta

Lopuksi vene kuljetti meidät kelluvan kalastajakylän läpi takasin satamaan ja sieltä hostellille.

Kelluvaa kalastajakylää

Magee retki, joka kustansi kokonaisuudessaan 25$ dollaria per nenä, ei paha! Jos siis haluatte nähdä Halong Bayn maisemia budjettihintaan, kannattaa veneretkelle suunnata Cat Ba saaren kautta. :)