AUSTRALIA: ROAD TRIP BRISBANE-SYDNEY PARHAAT PALAT

Heippa pitkästä aikaa kaikki rakkaat kanssamatkaajat!

Huhheijjaa, että onkin aikaa kulunut sitten viime blogikirjoituksen! Pahoitteluni hiljaiselosta, mutta puolustuksen sanaksi on kerrottava, että nämä pienet kädet ovat olleet täpötäynnä jos jonkin näköistä järjesteltävää asiaa, kuten asunnon metsästystä, kuumeista työnhakua ja paikallisen pankkikorttien sekä veronumeroiden hankkimista. Mutta linjoilla ollaan taas!

Kuluneeseen kolmeen viikkoon on sisältynyt myös road trippi Brisbanesta Sydneyyn, joka sisälsi niin villieläinten bongausta, jylhiä merimaisemia kuin hämmennystä vasemman puoleisesta liikenteestä. Brisbane - Sydney väli on suosittu road trip -pätkä, sillä sen varrella on toinen toistaan upeampia pysähdyspaikkoja ja useita "tourist drivejä" eli turistireittejä. Matkan pituus on noin 950 kilometriä, mutta kaikkine välipysähdyksineen meille kilometrejä karttui 1700 km ja aikaa kului 6 päivää, jonka aikana kerkesimme rauhassa pysähdellä reitin varrella. Tässä postauksessa jaan muutamia kohokohtia road trippimme varrelta!

ROAD TRIP BRISBANE-SYDNEY

Saavuttiin Indonesiasta Australiaan - Brisbaneen - 16. lokakuuta eli reippaat kolme viikkoa sitten. Yövyimme Brisbanessa yhden yön ja saimme heti maistiaisia australiaisesta - tai etenkin brisbanelaisesta - kohteliaisuudesta. Oli nimittäin ihanan hämmentävää käydä lähikaupassa ostoksilla, kun kassalle saapuessani kassaneiti huudahtaa:

"Hi honey! How are you today?" Ööööh.... kulta? Mehän nähdään vasta ensimmäistä kertaa? Kiitos vaan ihan hyvää kuuluu, hehheh! Tai siis öö: "Thanks, I'm fine. How are you?"

Kerrassaan siis aivan ihana vastaanotto! Harvemmin sitä tulee kuulumisia Suomessa vaihdettua kaupan kassalla, saatika kuulla kutsuttavan kullaksi. Täytyykin ottaa kokeiluun kun Suomeen pääsee! :D

No joo, tunnelmoinnit sikseen ja asiaan. Brisbanesta vuokrasimme siis auton yhdessä tutun tuttavapariskunnan kanssa, jonka kanssa suuntasimme road tripille. Auton vuokraus sujui muitta mutkitta rentalcar.comin kautta, josta löytyi hieno pirssi kelpo hintaan, nimittäin uuden karhea Toyota Camry! Tuntui meinaan hieman luksukselta sitten näin 3,5 kuukauden reppureissaamisen ja paikallisbusseissa ja -junissa matkustamisen jälkeen..!

Matka starttasi Brisbanesta aamutuimaan ja aluksi aivot eivät meinanneet millään tottua vasemmanpuoleiseen liikenteeseen ja koko ajan tuntui, että ajetaan vastaantulevien kaistaa. Pikkuhiljaa liikenteeseen kuitenkin tottui ja seuraava ihmetyksen aihe olivat söpöt liikennemerkit, jotka varoittivat tiellä liikkuvista kenguruista ja koalista. Aaw!

Springbrook National Park

Canyon Lookoutin jylhät maisemat

Natural Bridgen vesiputous
Viidakkokeinu Natural Bridgelle vievällä polulla
Iik miten söpö lisko Natural Bridgen pusikossa!

Purling Brook Fallsin metsäpolun maisemia

Ensimmäisenä päivänä ajoimme Advance Towniin, johon majoituimme Airbnb:n kautta. Majapaikkamme sijaitsi lähellä Springbrookin kansallispuistoa. Heitimme kamat kämpille ja lähdimme ihastelmaan luonnonpuiston maisemia. Springbrookin alue on suuri ja sen alueella on paaaaljon nähtävää ja eri paikat sijaitsevat välimatkan päässä toisistaan, joten eri kohteiden välillä kulkemiseen tarvitaan auto.

Springbrookin kansallispuiston kohteista kävimme ihastelemassa paikkoja nimeltä Canyon Lookout, Natural Bridge ja Purling Brook Falls, jotka olivat kaikki käymisen arvoisia paikkoja! <3 Yllä kuvia upeista luonnonpuiston maisemista!

Coombabah Lake Conservation Park

Heti Brisbanesta liikkeelle lähdettymme meillä kaikilla oli luonnollisesti hirveä polte nähdä - mitäs muutakaan kuin kenguruita ja koaloja! Jo heti alkumatkasta olimme kaikki neljä nenät kiinni auton ikkunassa tähyilemässä silmät tarkkana tienvarsia ja puita. On muuten jännä juttu, miten sitä alkaa muka näkemään kenguruita ja koalia kaikkialla, kun niitä tarpeeksi paljon haluaa nähdä! :D Muutaman kerran vedimme liinat kiinni, kun yhden  meistä koalatutka hälytti ja näki puunlatvassa olevan käävän koalana tai ruskean puunrungon tienlaidassa istuvana kenguruna.

Yksi ehdoton lempipaikka koko reissulta on Coombabah Lake Conservation Park, joka on luonnonmukainen viheralue, jossa asuu todella paljon kenguruita! Viheralueen läpi kulkee hiekkapolkuja, joita pitkin on helppo kävellä ja ihailla söpöjä kenguruita, jotka olivat uskomattoman kesyjä. Yhdellä kenguruista oli myös pienen pieni kenguruvauva pussissaan ja välillä pussista vilahteli pieni ruskea pää.. <3

Meillä kävi myös tuuri, sillä yksi meistä huomasi erään puistossa kävelleen vanhan miehen osoittavan sormellaan ylös puunlatvaan. Tämän jälkeen mies ja hänen seurueensa kävelivät puun vierelle ja tähyilivät innosta piukeina latvaa kohti. Kuljimme samaisen puun luo ja puunlatvassa kökötti kaksi suloista Vili Vilperiä! Koalat maastoutuivat harmaine turkkeineen harmaaseen puunrunkoon uskomattoman hyvin ja niitä meinasi olla vaikeaa bongata jopa maankamaralta käsin. Ei siis ihme, ettei autossa ollessamme koalatutkamme nähnyt muuta kuin mustia kääpiä... ;)

Airbnb majoitus paikallisella farmilla

Meillä oli matkan varrella hieman vaikeuksia löytää budjettihintaisia majoituksia, mutta useinmiten ne löytyivät Airbnb:n kautta. Ajoimme hauskan nimiseen kylään nimeltä Ballina, josta ajattelimme löytävämme halvan motellihuoneen tai Airbnb kämpän, mutta Ballinan majoitustarjonta osoittautuikin hiljaiseksi. Loppujen lopuksi löysimme Airbnb:n kautta majoituksen hyvään hintaan ja päädyimme yöpymään yhteen koko reissun unohtumattomammista paikoista nimittäin paikalliselle luomufarmille nimeltä Cracemere Farmstead.

Oli jo ilta, kun lähdimme ajamaan kohti farmia ja paikka sijaitsi keskellä ei mitään, 60 kilometriä Ballinan kylästä. Aluksi meitä kaikkia hieman jänskätti, että minne sitä oikeen oltiinkaan menossa, kun pimeä maalaistie ei ollut loppuakseen ja erään pihaportin pielessä seisoi jonkinlainen luurankokoriste... :D Päästyämme perille majoituspaikkaamme meitä oli vastassa ystävällinen mies, joka ohjasi meidät kotitalonsa viereiseen rakennukseen eli tulevan yön majoituspaikkaamme. Huuhhuh, turhaan luotiin kauhuleffaa päässämme!

Se mikä tästä majoituksesta teki unohtumattoman oli se, että aamulla klo. 6.00 pääsimme mukaan seuraamaan maatilan aamutoimia! Kun sitten aamulla astuimme tuvastamme ulos pihamaalle, aurinko nousi pellon takaa värjäten koko taivaan oranssiksi ja ilmassa leijaili usvaa. Tilan isäntä ja hänen tyttärensä kertoivat meille tilansa toiminnasta samalla kuin jakoivat ankoille aamupalaa. Kaukana lehmien aitauksessa näkyi kenguruita, jotka pomppivat kohti metsän laitaa. Maatilan isäntä asetti metallisen sangon lehmän alle ja lypsi yhdessä tyttärensä kanssa aamumaitoa sankoon. Kaikkialta kuului maatilan asukkien hyvän huomenen toivotuksia, kuten lehmien ammuntaa ja kanojen kotkotusta. Olipahan unohtumaton majapaikka, kiitos Balliina heikohkosta majapaikkatarjonnasta!

Urunga Boardwalk

Road tripin varrella tuli nähtyä jos minkäkin laista eläintä, mutta en osannut edes ajatella, että tulisimme näkemään ryhävalaita, pelikaaneja ja delfiinejä! Pysähdyimme paikkaan nimeltä Urunga Board Walk. Suuntasimme kohti pitkää kävelylaituria, joka kulki meren rantaa pitkin aina niemennokkaan asti. Laiturin vieressä kimalteli merivesi ja selkämme takana kohosi komeat vuorimaisemat.

Heti laiturin alkupäässä näimme ihkaoikean pelikaanin seisoskelemassa rannan kupeessa. Jatkoimme matkaa pitkin laituria ja päästyämme laiturin päähän, merellä näkyi delfiinien eviä ja ryhävalaita polskimassa! Harmi vain, että ne olivat niin kaukana, ettei niitä nähnyt lähempää.

Toinen paikka, jossa näimme myös ryhävalaita on paikka nimeltä Crowdy Head Lighthouse. En tosin tiedä, oliko meillä vaan erittäin hyvä tuuri, vai onko ryhävalaita oikeasti niin paljon lähellä Australian rannikkoa, että niitä voi lyhyen ajanjakson sisällä bongailla paljain silmin rannasta! Niin siistiä!

Koala Hospital

Lienee sanomattakin selvää että koalat ovat otuksia, jotka saavat sydämen kuin sydämen sulamaan. Kun tähän yhtälöön sitten vielä lisää sen, että nämä pienet harmaat karvapallerot ovat jollakin tapaa loukkaantuneita ja tulevat hoidettaviksi koalasairaalaan, on sydän kovilla! Suurin osa koalista loukkaantuu jollakin tapaa meidän ihmisten toimien tai koirien hyökkäysten vuoksi jäämällä auton alle tai koiran hampaisiin etsiessään uutta kotipuuta, kun vanha kotipuu on kaadettu uudisrakentamisen tieltä. Tien varsissa olevat koalista varoittavat söpöt liikennemerkit ovat siis pystytetty ojan penkoille painavasta syystä.

Koala Hospital sijaitsee Port Macquariessa. Kävimme koalasairaalassa ilmaisella kierroksella, jossa kuulimme paljon koalista ylipäänsä sekä sairaalan toiminnasta ja sen potilaista. Meitä kierrätti aivan huippu opas, joka oli tullut koalasairaalaan vapaaehtoistyöntekijäksi. Tiesittekö muuten, että koalat eivät oikeasti ole karhuja, vaan pussieläimiä, ne sairastavat paljon sokeuttavaa klamydiaa ja ne nukkuvat noin 18 tuntia vuorokaudesta?

Koalasairaala on perustettu vain ja ainoastaan koalien auttamiseksi ja vaikka sairaalan toimintaan pääsee tutustumiskierroksille, eivät ihmiset pääse koskemaan tai silittämään koalia. Koalat ovat villieläimiä ja sairaalan tarkoitus on hoitaa kipeät yksilöt kuntoon ja vapauttaa ne mahdollisuuksien mukaan takaisin luontoon. Sairaalassa on myös vakituisia asukkaita, jotka ovat niin sairaita, ettei niitä voi koskaan päästää takaisin luontoon, sillä suurinosa niistä oli sokeita eikä tulisi selviytymään luonnossa. Pääsimme opastetulla kierroksella kuulemaan vakituisten asukkaiden tarinoita ja katselemaan niiden touhuja. Ihan ykköspysähdyspaikka matkamme varrelta! <3

Koalasairaalan toimintaan pääset paremmin tutustumaan tästä.

Tomaree Mountain

Hieman ennen Sydneyyn saapumistamme löysimme upen näköalapaikan nimeltä Tamaree Mountain. Ylös vuoren huipulle kipusi helppokulkuinen reitti portaineen. Kiipeämiseen meni noin 20 minuuttia sporttisilta reissareilta, eli meiltä. ;) Ylhäältä avautuvat maisemat meren ja rannan ylle olivat mageat!

SUMMASUMMARUM: Road trip Brisbanesta Sydneyyn oli ehdottomasti huippu kokemus ja edellä mainittujen paikkojen lisäksi matkalla oli lukuisia muitakin upeita paikkoja, kuten kauniita hiekkarantoja ja tunnelmallisia pikkukyliä! Netistä löytyy paljon hyviä vinkkejä eri pysähdyspaikoista. Majapaikkoja löytyi reitin varrelta melko hyvin, mutta budjettireisaajille suurinosa niistä oli ylihintaisia. Airbnb kämppien lisäksi yövyimme motellissa ja halvassa hotellissa. Kannattanee silmäillä majapaikkoja jo hyvissä ajoin, sillä tarjontaa ei ollut liiaksi!

Kuullaan taas!

Rakkaudella,
Tiia

PS. Ihanaa isänpäivää! Varsinkin sille omalle rakkaalle isälle sinne koto-Suomeen! <3