THAIMAA, BO NOK: MAALAISKYLÄN ELÄMÄÄ JA NORSUBONGAUSTA

Moikka taas pitkästä aikaa!

HUHHUH, kuinka piiiiitkä aika onkaan vierähtänyt sitten viime blogipostauksen! Olemme olleet kuluneen viikon aikana reissunpäällä millon missäkin ja tällä hetkellä olemme jo Kambodzan puolella. Haluan kuitenkin palata ajassa vähän taaksepäin ja kertoa reissustamme Thaimaan Bo Nokin kylään, sillä siellä jos jossain oli tunnelmaa!

Miten oikein päädyimme Thaimaalaiseen pikkukylään, jossa kylänraitti koostui tasan yhdestä isosta tienristeyksestä, jonka ympärillä oli yksi majoituspaikka sekä muutamia paikallisia katukojuja?

Noh, halusimme Thaimaassa ollessamme nähdä norsuja ja suuntasimme Kui Buri National Parkiin. Päädyimme Bo Nokiin siis norsujen takia, kylä sijaitsee 30 kilometrin päässä Kui Burin kansallispuistosta. Ajattelimme pääsevämme sieltä helposti kansallispuistoon. Niinno... Niinhän sitä vois luulla!

Matkasimme Bo Nokiin junalla Chumphonista, jossa pysähdyimme tullessamme Koh Taolta. Ainoina turisteina paikallisten täyttämässä 3. luokan junavaunussa istuessa ei ollut vaikea saada reissutunnelmasta kiinni. Junan käytävillä kulki monenlaista kaupittelijaa myymässä kuka mitäkin. Ostimme jääkahvit ja makkarat, joista ei tarvinut hirveän montaa bahtia pulittaa. Namnam! :P

Junaeväät: jääkahvit ja makkarat chilikastikkeen kera

Reissutunnelmamme sai uudenlaiset mittasuhteet junan pysähdyttyä Bo Nokin "juna-asemalle". Hypäsimme junan kyydistä pois, kunnes aseman työntekijä pysäytti meidät. Hän kysyi hämillään, minne olimme oikein menossa. Vastattuamme, että no tänne Bo Nokiin, työntekijä toivotti hämmentyneenä hyvät päivän jatkot... :D

Hetken talsittuamme sateessa sadetakkeinemme asemalta kohti majoituspaikkaamme ymmärsimme, mistä aseman työntekijän hämmennys johtui... Tien varressa ja teillä oli nimittäin lehmiä ja peltoa, eikä juuri MITÄÄN muuta. Pian tien varteen pysähtyi auto, jonka kuski pyysi meidät kyytiin. Saimme kokea Thaimaalaisen ystävällisyyden! :)

Pääsimme perille majapaikaamme Ban Lek Resorttiin, jossa meidän oli tarkoitus yöpyä yksi yö. Matkamme Kui Burin kansallispuistoon osoittautui kuitenkin niin haasteelliseksi, että olimme loppujen lopuksi Bo Nokissa kaksi yötä. Paikan päällä nimittäin selvisi, ettei Bo Nokissa tunneta busseja tai takseja saati skootterivuokraamoita...

Noh, majapaikkamme emäntä tarjosi meille autokyyditystä kansallispuistoon ja takaisin ensin 2000 bahtilla eli reilulla 57 eurolla eli aivan törkeällä ryöstöhinnalla! Saimme tingittyä hinnan 1200 bahtiin eli reiluun 34 euroon, joka sekin oli törkyinen hinta Thaimaan muuhun hintatasoon ja matkan pituuteen verrtattuna... Se siitä thaimaalaisesta ystävällisyydestä...! Olimme jumissa ja päätimme miettiä asiaa yön yli.

Seuraavana aamuna lähestyimme asiaa kunnon tinkauskeinoin. Kysyimme, että mikäli jäisimme heidän majapaikkaansa vielä toiseksi yöksi, olisiko mahdollista saada menopaluu kansallispuistoon 1000 bahtilla eli noin 28 eurolla. Yllätykseksemme pomo oli kuitenkin kiireinen sinä päivänä, eikä kerinnyt kyyditsemään meitä. Hetken jo ajattelimme skippaavamme koko norsut, mikäli 30 kilometrin kuljetuksen onnistuminen tuntui mahdottomalta tehtävältä...

MUTTA MITÄ! Pomo tarjosikin meille ystävänsä skootterin vuokraamista hintaan 500 bahtia eli reilua 14 euroa!! Tartuimme tarjoukseen ja ajelimme kansallispuistoon  tyytyväisinä, sillä maksoimme alkuperäisestä ryöstöhinnasta neljäsosan ja pääsimme sittenkin näkemään ronsuja! JES!

Skootterimatkan maisemia

Kui Buri National Park

Kui Burissa norsuja pääsee bongaamaan safarityylisesti jeepin kyydistä. Mikäli jeepissä on useampi matkustaja, saa sen myös halvemmalla. Meillä kävi tuuri, sillä päästyämme perille kansallispuistoon, tapasimme parkkipaikalla kaksi muuta reissaria, joiden kanssa  päädyimme jakamaan jeepin. Jeeppi ja sisäänpääsyt maksoivat meiltä kahdelta yhteensä 850 bahtia eli 24 euroa, ei paha!

Safariautoja kansallispuiston pihassa
Safari kansallispuistossa kesti noin kaksi tuntia ja jeepin lavalla meidän lisäksemme oli paikallinen opas, joka tähysti viidakosta norsuja ja huusi kuskia pysähtymään, aina kun viidakosta löytyi tuo harmaa jättiläinen. Näimme safarimme aikana yhteensä 5 norsua ja yhden gaurin! Siistiä!

Matkalla oli monta näköalapaikkaa, joista eri eläimiä voisi helposti bongailla, mutta meidän safarimme aikana yhtäkään eläintä ei näkynyt näillä näköalapaikoilla. Sen sijaan näimme kaksi norsua ylittämässä tietä sekä 3 yksittäistä norsua vilaukselta puskien läpi. Kui Burin kansallispuiston nettisivuilla sanotaan, että norsujen näkeminen on 99% varmaa ja onneksemme todennäköisyys piti paikkansa meidänkin kohdalla! :)

Jos haluatte siis Thaimaassa matkatessamme nähdä norsuja eettisen keinoin, suosittelen harkitsemaan Kui Burin kansallispuistoa! Kui Burin kansallispuistossa norsut elävät villeinä ja vapaina, eivätkä ole väkivallalla kesytettyjä, niinkuin valitettavan suuresssa osassa Thaimaan norsusafareista. Paikka on myös WWF:n tukema!

... Ja mikäli haluaa kokea aitoa thaimaalaista maalaiskylän tunnelmaa, jossa ohimenevät ihmiset tuijottavat ja lapset osoittavat sormella, voin suositella myös Bo Nokin kylää! Mutta kannattaa tulla omalla autolla tai isolla budjetilla! ;)