THAIMAA, KOH PHANGAN: SKOOTTERILLA YMPÄRI SAARTA

Moikka!

Terkkuja Koh Phangangilta. Tässä yksi päivä lähdimme pienelle saaren sightseeingille ja vuokrasimme skootterin vuorokaudeksi, jolla ajelimme ympäriämpäri saarta.

Aluksi paikallinen vasemmanpuoleinen ja vauhdikas liikenne hirvitti, mutta liikenteen menoon tottui yllättävän nopeasti. Ensimmäisessä risteyksessä meille tuli pieni pähkinä purtavaksi, sillä emme tienneet kuka väistää ketä.... Lyhyen thaimaalaisten liikennesääntöjen googlettamishetken jälkeen selvisi, että pienempi ajoneuvo väistää isompaa. Roger that!

Ensimmäisenä päivänä sää oli vähän kehno, mutta se ei juuri haitannut. Kävimme rannalla nimeltä Secret Beach, joka olisi varmasti ollut ihana paikka pysähtyä pienelle auringonottotauolle, mikäli sää olisi ollut toinen.

Matkan varrella huristellessamme pitkin mäkisiä ja mutkaisia teitä, löysimme sattumalta paikan nimeltä Top Rock Bar, joka on ehdottomasti käymisen arvoinen paikka!

Emme tienneet paikasta etukäteen, näimme vaan tienvarressa kyltin sekä pitkät korkealle vuorenrinnettä ylös kipuavat portaat.

Ylös baariin päästyämme alkoi sataa kaatamalla vettä ja istahdimme pienelle tauolle ihailemaan maisemia. Ylhäältä oli upeat näkymät merelle!

Top Rock Barista ajelimme takaisin Thong Salan kylään, josta löysimme Phantip Food Marketin

Phantip Food Marketin ehdottomat kohokohdat olivat "tynnyrigrillissä" kypsennetyt porsaan kylkifileet ja jälkiruuaksi löytämämme kookospannukakut, joiden päällä oli banaania/mangoa ja karamellikastiketta. Superhyvää katuruokaa suht edulliseen hintaan!

Seuraavana päivänä päivänä sää oli kuin morsian, joten suuntasimme toiselle puolelle saarta tutkimaan rantoja.

Heti ensitöiksemme ajoimme kylään nimeltä Rose Villa, josta löysimme ihanan rannan ja pysähdyimme sinne nauttimaan kelistä ja ottamaan aurinkoa. Rannalta ajelimme vielä takaisin Thong Salan kylään, josta löysimme pitkään etsimämme hyttysverkon Kambodzan, Laosin ja Vietnamin reissuja varten. JES, nyt saa hyttyset hyökätä!

Emme olleet kumpikaan aiemmin ajelleet skootterilla ulkomailla, mutta tämän kokemuksen jälkeen voimme todeta, että skootterinvuokraus on mukava tapa tutustua lähiympäristöön (paitsi Bangkokissa ja muissa Aasian suurkaupungeissa tyydymme edelleen tuktuk-kyyteihin)! Vuokraus ei ollut myöskään pahanhintainen, sillä 24 tunnin skootterivuokra maksoi meidän hostellilla (Blue Lotus Resort) 250 bahtia päivä eli vähän yli 7 euroa. Tämän lisäksi tankkasimme mopedia 100 bahtilla eli alle kolmella eurolla. Kannatti!